مرجع مقالات رسمي قالي و نحوه شتشوي ان مرجع مقالات رسمي قالي و نحوه شتشوي ان .

مرجع مقالات رسمي قالي و نحوه شتشوي ان

قالي بافي

مقدمه ذوق و خلاقيت هنري هر جامعه اي از سنن زندگي و سوابق تاريخي و محيط زيست آحاد آن قوم ريشه و الهام مي گيرد و غالبا اين ذوق و استعداد در يك و يا چند رشته خاص بگونه اي متبلور قاليشويي در مشهد مي شود كه رقابت جوامع ديگر با آن ملتها و اقوام در آن رشته ها بدلايل متعدد تا حدودي دشوار و شايد عبث مي گردد.
از جمله هنرهائي كه در اين سرزمين درمرور زمان به ذروه كمال و استادي رسيده و ذوق هنرمند ايراني در پهنه آن فرصت تجلي وافر يافته هنر قالي بافي است. و دليل اين شكوفائي و اوليه مناسب براي توليد فرش از قبيل پشمهاي مرغوب و انواع گياهان رنگدار دانست .
بافت قالي و قاليچه در روستاها و يا درميان ايالات بيشتر به عهده زنان و دختران است و در كارگاههاي شهري حرفه اي است كه بافندگان زن و مرد به آن مي پردازند. كار پسران و انگشتان هنر مند خود در دل تارهاي فرش جاي داده و سرانجام در حاليكه دهها و صدها اثر زيبا و دل انگيز را با سرانگشت ماهر خويش آفريدند با مقراض اجل تارهاي بستگي آنان از بهداشتي كارگاهها به بيماري فلج ، كوري ، رماتيسم و جهاز تنفس مبتلا ميشوند. شايد به لحاظ تداعي محنت و محروميت بافنده فرش و يا به خاطر تفكر در چگونگي آفرينش و طبيعت بي جان و زيباي آن باشد كه رابطه اي كه اساس آن بر زيبا پرستي و معنويت است با فرش و بافنده ناشناس و محروم آن برقرار شده و موانست با آنرا چنين تفكر آميز و مشغول كننده مي نمايد .
علاقه و پيوند عاطفي مردم ايران به اين ميراث هنري خود و نيازي كه بداشتن آن در مسكن و ماواي خود احساس مي كنند زايد الوصف است و شايد به جرات بتوان گفت كمتر خانه شهري در ايران است كه مفروش به تخته فرشي نباشد و در هيچ گوشه اي از جهان خريد و فروش فرش به آن مقياسي كه در ايران معمول است رايج باشد .
در سالهاي اخير فرصت هاي گرانبهايي براي كشورهاي رقيب ايران فراهم آمد تا ركود كوتاه مدتي كه در عرصه رقابت هاي جهاني براي فرش ايران بوجود آمده بود براي خود جاي پاي مستحكم تري باز كنند. در اين سالها كشورهاي پاكستان ، هندوستان ،چين و برخي از كشورهاي اروپاي شرقي چون روماني و آلباني با تقليد از نقشه ها و طرحهاي ايران به منابع بزرگي از صادرات فرش دست يافتند و در مقياسي وسيع براي آينده تجارت فرش ايران خطر ساز شدند ولي اين حقيقتي مسلم است كه قالي ايران به لحاظ بافت استادانه ، طرحها و رنگ هاي دلپسند و جالب همچنان در صدر باقي مانده ، روشن تر آنكه گويا قالي نفيس ايران بر تارك زيباترين و گرانبهاتين فرش گيتي درخششي دائمي دارد و اين قولي است كه جملگي برآنند.

فصل اول _ تاريخچه فرشبافي
قالي بافي در ادوار پيشين
با وجود آنكه در مورد اولين منسوجات دست بافت بشر اطلاعاتي نسبتا مكفي وجود دارد ولي درباره نخستين فرش هاي گره دار جهان و تاريخ و محل بافت آنها دانسته هاي ما اندك بوده و بيشتر در حدود حدس و فرضيه باقي مانده است در رديابي معكوس مسير توسعه و پيشرفت فن قالي بافي و رسيدن به نقطه مبدا و مهد اين پيشه مفيد كه پيدايش آن صرفا بر اساس رفع احتياج و توسط چادرنشينان قبايل صحراگرد صورت گرفته است پژوهشگران اروپائي در گذشته در اثر تحقيقات خود با اين نتيجه رسيده بودند كه تمدن هاي باستاني مصر و اشور گهواره فرشبافي جهان بوده اند و شواهد نسبتا معتبري نيز در حصت اين مدعا در اختيار داشتند از جمله مندرجات تورات به هنگاميكه در فصل هجرت قوم بني اسرائيل در باب آرايش خيمه ها و استفاده از قالي سخن ميراند و همچنين ستون يادبودي از شلمانصر دوم آشوري كه در آن نقش دو تخته فرش با ريشه هاي بلند حكاكي شده است. فرضيه اين محققين كه قدمت بيشتر و اصالت كمتري داشته و بيشتر بر مبناي گفتاري استوار بوده وي ا اشاره بر نمونه اي غير از فرش حقيقي چون نقش سنگي آن دارد باكشفيات باستان شناس معروف روسي بنام (ردنكو) كه در نيمه اول قرن اخير در ميان توده هاي يخي موفق به كشف يك تخته فرش گرده دار مي گردد بكلي دگرگون شده و در نتيجه مهد قالي بافي از سواحل نيل و رودخانه هاي دجله و فرات به آسياي مركزي تغيير مكان مي دهد . باشرح كامل تر اين حفاري و تفاسيري كه بر نتيجه اين كشف با اهميت نوشته شده مسئله را در زير نور تابان تري مي بريم .
در سال 1949 ميلادي پروفسور ردنكو قطعه فرش گره داري را كه در اصل به عنوان پوشش اسب بكار مي رفته است در قبرهاي مستور از يخ چادرنشينان صحرا گرد در محلي بنام پازيريك واقع در هشتاد كيلومتري مرز مغولستان در ميان كوههاي آلتائي كشف مي نمايد اين فرش كه قدمت آن به 2500 سال قبل مي رسد در اندازه هاي 83/1×2 متر و با 360 گره در دسيمتر مربع و در رنگ قهوه اي مسي و سبز روشن بافته شده است. تصاوير حاشيه آن با اشكال متداول در دوره هخامنشي و نقوش تخت جمشيد مشابهت فراوان و بلاترديدي دارند و در زمينه مركزي آن تصاوير ستاره هاي چهار پره اي عينا مشابه اشكال منعكس شده بر روي اشيا مكشوفه در لرستان مربوطه به اين دوره در درون مجموعه اي از قابها محصور شده اند .
درباره سوابق تاريخي اين فرش با اهميت كه در موزه (آرميتاژ) لنينگراد نگهداري مي شود پروفسور ردنكو معتقد است كه در زمان مادها و يا پارتهاي قديمي بافته شده است بنابر نظريقه يكي از پژوهشگران معروف بنام (ديماند) در فرش پازيريك تركيبي از طرحهاي آشوري و هخامنشي و سكائي بكار رفته است او نيز مانند ردنكو عقيده دارد كه مبدا اين فرش از ايران است يكي ديگر از صاحب نظران فن بنام (اولريخ شورمان) پارا از اين فراتر نهاده و عقيده دارد كه اين فرش در آذربايجان بافته شده است در حاليكه (يان بنت) معتقد است كه با وجود فاصله اي متجاور از 3500 كيلومتر از كوههاي آلتائي تا مرزهاي كنوني ايران ، احتمال آنكه اين فرش كار بافندگان ايراني باشد بسيار ضعيف است. نامبرده در تاريخچه فرش پازيريك در كتابي تحت عنوان (قاليچه ها و قالي هاي جهان) است نامبرده در تاريخچه فرش پازيريك در كتابي تحت عنوان (قاليچه ها و قالي هاي جهان) منجزا تاكيد مي كند كه مهد هنر و فن قالي بافي در شرق آسيا و در ميان اقوام مغول بوده و از آنجا به نقاط غربي اسيا و از جمله ايران رسيده است.
قرائن تاريخي مويد اين نكته اين است كه قالي بافي در زمان ساسانيان رونق داشته است و در ارتباط با اين مطلب ، سالنامه چيني (سوئي) مربوط به سالهاي 590 تا 617 ميلادي يعني اندكي پيش از انقراض سلسله سالاني در ميان كالاهاي ايران از قالي نام مي برد.
باقي مانده فرش معروف پازيريك در اندازه هاي 83/1×2 متر كه در موزه آرميتاژ لنينگراد (سن پتيرزبورك) نگهداري مي شود.
سفير جمهوريو نيز (جوزپه باربارو) در دربار (اوزن حسن) از حكام آق قويونلو بارها از قاليهاي گرانبهايي كه دركاخ او ديده سخن گفته است . متاسفانه امروزه از اين قاليهاي نفيس هيچگونه اثري باقي نمانده است .


برچسب: قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۳۴:۲۰ توسط:عباسي موضوع: نظرات (0)

ريشه بافي

به طور معمول دربالا و پائين تمام قالي ها و قاليچه ها ريشه هاي فرش به ديده مي خورند كه در حقيقت به عبارتي قسمت هاي ابتدائي و انتهائي تارهاي فرش ميباشند . ارتفاع اين ريشه ها بسته به  قاليشويي در مشهد مراكز مختلف فرش بافي از يكي دو سانتي متر تا پانزده متر تغيير مي كند . ولي بهترين مقدار براي ريشه هاي فرش رقمي در حدود چهار سانتي متر مي باشد ريشه هاي بلندتر از اين اندازه گر چه ممكن است دكوراتيو و زيبا باشند ولي اكثر اوقات به يكديگر گره خورده و گاه ممكن ميباشد پاشنه كفش ها درآن گير نموده و يا اينكه بازيچه گربه هاي خانگي شوند .

در صورتي كه ريشه هاي فرش از بين بروند مي بضاعت و توان با الياف مشابه با تارهاي فرش ريشه هاي جديد ايجاد كرد و اين كاري ميباشد كه رفوگران به خوبي از عهده آن برمي آيند .

گليم
بافي در نصيب هاي بالا و پائين بسياري از دست بافته ها، باريكه ائي به عرض يكي دو سانتي متر با كمك نخ پود، مثل پارچه بافته مي شوند كه دراصطلاح به آن گليم باف و يا سوف مي گويند در معدودي از فرش ها به جاي ريشه ها، باريكه هاي گليم ديده مي شوند كه به آن ها ريشه بسته مي گويند كه به آساني مي بضاعت و توان باز نموده و به چهره ريشه نمايان ساخت . گليم بافن ها مانند ريشه ها به تيتر يك قسمت حفظ كننده براي فرش تلقي مي شوند . بدين ترتيب كه هرگاه آسيبي به اين نصيب رسد رفته رفته قطعه آسيب ديده پيشرفت نموده تا اينكه به جسم اصلي فرش مي رسد و در نتيجه باعث آن مي شود كه گره ها به تدريج ناپديده شده و فرش بها هاي خود را از دست بدهد .

درصورتي كه تار و پودهاي اين نصيب سائيده شد و يا از بين رفت بايد سواي فوت وقت آن ها را قطع كرده و با نخ هاي محكم بخيه هاي معمولي و يا زيگزاگ مانند به قسمت فرسوده زد تا بدين طريق از متلاشي شدن فرش جلوگيري شود .

شيرازه
دوزي از آن جائي كه لبه هاي جانبي مثل قسمت هاي بالاو پائين فرش بيشتر در معرض سائيده شدن و استهلاك قرار دارا هستند لذا هنگام بافت فرش چند تار جانبي نصيب هاي راست وچپ فرشينه را با استفاده از نخ هاي پود كه از لابلاي تارها گذرنيده شده اند به يكديگر مي تابانند و اين كار را به تدريج تا خاتمه بافت فرش ادامه مي دهند . در صورتي كه اي حاشيه هاي جانبي با مروز دوران سائيده شدند صرفا با دوخت و با تابانيدن يك رشته از كلاف نخي جداگانه، متناسب با رنگ و نوع قالي به بدور تارهاي جانبي كار ترميم و استحكام بخشيدن به حاشيه هاي فرشينه را انجام مي دهند . به اين فعاليت در اصطلاح شيرازه دوزي مي گويند كه در طول حيات فرش ممكن است چندين توشه تكرار شود بي آنكه ارزش تجارتي آن كاهش يابد .

رفع
پيچيدگي كناره هاي فرش گاهي تايم ها كناره هاي جانبي برخي از فرش هاي پركار و يكسري پوده مانند فرش هاي ساروق، بيجار، كاشان، اصفهان، قم و تبريز پيچيده شده و لوله مي شود و اين حالتي است كه به ندرت در فرش هاي با بافت شل و يك پوده رخداد مي افتد . در صورتي كه پود هائي را كه به به دور تارهاي جانبي مي پيچانند محكم كشيده و ياسفت كرده و يا رجوع كنيد هاي گره ها را محكم كتف كرده باشند اين كيفيت بروز مي كند و عامل ها ديگر در بروز اين وضعيت ممكن مي باشد به علت تابيده گرديده بش از حد پودها و يا تراكم زياد چِلّه ها در كناره هاي فرش باشد .

براي رفع لوله شدن كناره هاي جانبي فرش از طريقه اي آسوده و عملي كه انجام آن در منزل با كمي حوصله و حوصله ميسر ميباشد نام مي بريم و آن اين مي‌باشد كه نوارهائي به عرض تقريبي چهار سانتي متر ازلينولئوم و يا محصول مشابه آن را گزينش نموده و در حاشيه پشت فرش و در نصيب هاي لوله گرديده با نخ و سوزن مطلوب به صورت زگزاگ مي دوزند .

بايد توجه داشت كه هيچ گاه نبايد براي رفع لوله شدن، كناره هاي فرش را با چسب، موم و يا ميخ به كف اطاق، پاركت و موكت زير فرش چسبانيده و يا ميخكوب كرد . چه آن گاه از مدتي چسب خشك شده و فرش از كف اطاق جدا مي شود . در حالي كه به فرش آسيب دوچندان رسيده و يا اين كه ميخ هاي كوبيده گرديده در جسم فرش آن را پاره نموده و به ارزش آن لطمه زده مي باشد .

گر چه اطو كشيده كناره هاي لوله گرديده با به كارگيري از پارچه مرطوب رويكرد حلي ميباشد تا حدودي عملي و گاهي نيز به كار مي رود ولي بايد توجه داشت كه اطوي بسيار گرم به الياف فرش آسيب رسانيده و آن را وخيم و پوسيده مي كند .

رفوگري
درصورتي كه تار و پود و پرز فرش به دليل بيد خوردگي و يا آتش سيگار و يا در اثر اصطحكاك از بين رفته و در نتيجه در فرش سوارخ و يا پارگي ايجاد شده باشد مي بضاعت و توان آن را رفو نمود .به جور اي كه فرش مانند شرايط قبلي خويش به نظر رسد ولي اين عملي ميباشد كه انجام آن فقط از رفوگر بر مي آيد .

همان طور كه در پيش اشاره شد قبل از رفوگري بايد فرش را شستشو نمود ضرورت انجام اين عمل به دليل آن است كه اولاً رنگ هاي الياف و پرزهاي فرش و ميزان پوسيدگي بيشتر معين شود . ثانياً اينكه رعايت بهداشت رفوگر اين دستور را اجتناب ناپذير مي نمايد .

پيشين از رفوگري باقي ما‌نده گره هاي صدمه خورده را از روي شبكه تار و وپود فرش به وسيله سوزن و درفش جدا مي كنند . بعد در صورتي كه نصيب آسيب ديده تعالي شود آن را در باطن يك كادر چوبي كه به منزله دار فرش مي‌باشد محصور نموده ابتدا عمليات تاركشي را در اين ناحيه انجام مي دهند و آن گاه عمل گره زني را استارت نموده و طبقه پرز جديدي را با الهام از قسمت هاي مشابه در فرش به وجود مي آورند .

به هنگام رفوگر بايد به نوع گره ها نيز اعتنا نمود به اين معني كه فرشي كه با گره تركي بافته شده مي باشد گره هاي نصيب قضيه لحاظ براي رفو، به تحميل بايد از گونه گره فارسي باشد .نيز چنين بايد ساير مشخصات بافت از قبيل تعداد نخ هاي پود به كار رفته و غيره را موضوع توجه قرار دارد .

آن‌گاه از خاتمه گره زني رمز پرزها را به وسيله يك قيچي راز برگشته به بلندي ساير پرزهاي فرش قيچي كرده و آن گاه به پشت فرش در اين قسمت بايد اطوي گرم كشيد تاگره ها به طور كامل در جاي خود قرار گيرند .

هرگاه محلي كه بايد رفو شود كوچك باشد مي توانايي با الهام از نقشه قمست هاي قرينه در فرش، رفوي آن را انجام بخشيد . ولي در صورتيكه قسمت صدمه خورده گرانقدر شد بايد مقدمه نقشه آن را ترسيم و آن گاه عمليات رفوگري را انجام اعطا كرد .

در هنگام رفوگري بايد اعتنا نمود كه الياف به كار رفته به طور دقيق همرنگ و نيز فرآورده پرز فرش باشند .

گاهي رفوگرها قمست هاي رنگ آميزي مي نمايند ولي بايد بدانيم كه پس از چندي الياف رنگ گرديده سائيده گرديده و مجدد قسمت هاي رنگ ورو رفته قبلي هويدا مي شوند .

 


برچسب: قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۵۰:۰۱ توسط:عباسي موضوع: نظرات (0)

فرش ايراني، نماد هنر و دارايي با ارزش (بخش اول)

فرش پارسي يكي از قديمي‌ترين صنايع دستي قاليشويي در مشهد  در جهان مي باشد . قديمي‌ترين فرش ايراني در موزه ارميتاژ واقع گرديده و پازيريك نام دارد . عمر اين فرش 2500 سال مي باشد و نقش و نگاري ديرينه داراست . تكنيك پيشرفته اي كه در فرش پازيريك استفاده مي‌شود، نشان دهنده تاريخ طولاني تكامل و تجربه در بافندگي هست . اين فرش دوچندان زيبا، قديمي‌ترين فرش دستباف شناخته شده در عالم محسوب مي گردد .

در ادامه به بعضا از انواع فرش‌هاي دستباف خوا هيم پرداخت .

فرش
فارسي بخش اعظمي از نظريه‌هايي كه در رابطه با پيشرفت فرش اهل ايران در زمان حاكمان متفاوت در ارتفاع تاريخ بوده است، درست بوده و زماني كه كوروش تعالي بابل را فتح كرد معرفي فرش ايراني و هنر فرش بافي اشاعه يافت .

گفته مي‌شود كه آرامگاه كوروش، كه در پاسارگاد در قربت تخت جمشيد وجود دارد، با فرش‌هاي گرانبها پوشانده شده بود . چه بسا در آن برهه زماني درباريان و اشخاص معمول‌تر جامعه هم از فرش‌ها كوچك و زيبايي براي تزيين خانه‌هاي خويش استعمال مي‌كرده اند . موادي كه براي بافت اين فرش‌ها به كارگيري مي‌شد معمولا از گله‌هاي گوسفند و بز، بدست مي‌آمدند .

به عبارتي ديگر يك فرش ايراني پارچه اي سنگين وزن ميباشد كه براي طيف وسيعي از اهداف كاربردي و نمادين ساخته گرديده و براي مصارف خانگي، فروش و صادرات محلي در كشور‌ايران توليد مي شود . بافندگي فرش بخش مهمي از تمدن اهل ايران و هنر ايراني ميباشد كه از سال‌هاي بسيار به دور در در ميان مردم عادي اشاعه داشته و نسل به نسل گرديده است .

مناطق پر اسم و رسم بافت فرش سنتي ايران عبارتند از: مشهد، تبريز، اراك، اصفهان، كاشان و كرمان . انواع شناخته گرديده اي از فرش‌هاي ايراني در شهرهاي خراسان، مشجه، هرات، شيراز، كرمان، تبريز، سنا، ساروك، هرات، همدان، فرمان روا آباد و اصفهان بافته مي‌شدند . همچنين در ديگر شهرهاي كوچك و همچنين روستاهاي موجود نيز اين هنر ترويج داشته ميباشد .

در كشور‌ايران براي بافت فرش‌هاي دستباف از بعضي مواد مثل پشم، پنبه و ابريشم استعمال مي‌شده است و همچنان هم ادامه دارااست .

پشم
در بسياري از قالي‌هاي ايران، پشم گوسفند جانور مي‌باشد . ويژگي و كيفيت پشم‌هاي به كار گيري شده از هر ناحيه به بخش ديگر گوناگون مي‌باشد و بسته به نژاد گوسفند، شرايط آب و هوايي، آداب و رسوم ويژه مربوط به آن مكان و چگونگي پشم شدن و پردازش آنها متغير مي‌باشد .

ابريشم
ابريشم ماده اي گران ارزش مي باشد و معمولا براي فرش‌هاي تزئيني استفاده ميشود . وجود ابريشم در فرش مي‌تواند براي پر رنگ سازي موادسازنده خاص طراحي، به كارگيري شود . فرش‌هاي با كيفيت بالا كه معمولا در شهرهاي كاشان، قم، نائين و اصفهان بافته مي‌شوند، ابريشمي ميباشند .

گبه
گبه يك فرش دستباف مي‌باشد كه در آن طرح‌هاي انتزاعي و هندسي با مورد رنگ خوشگل به ديده مي‌خورد . گبه معمولا بوسيله زنان عشاير ساخته شده هست و به همين عامل ارزش متعددي را دارا هست . گبه‌ها زياد ضخيم‌تر و سنگين‌تر از فرش‌هاي اهل ايران مي‌باشند و كالا به خصوص تري دارند . گبه از نخ‌هاي پشمي طبيعي به وجود مي‌آيد و اين نخ‌ها را معمولا فرد بافنده توليد كرده و تمام رنگ‌هاي آن ها با رنگ گياهي طبيعي ساخته مي شوند . گبه يكي از ارزان‌ترين گونه هاي فرش‌هاي ايراني هست و الگوهاي آنها از يك گونه ساده با عنصرها پاره اي از عنصرها دكوري ساخته ميگردند و معمولا مستطيل شكل و دربرگيرنده حيوان ها انتزاعي مي باشند .

نمونه‌هايي از گبه‌هاي هندي هم وجود دارند البته بايستي به اين زمينه توجه كرد كه تفاوت‌هاي چشمگيري در بين گبه‌هاي فارسي و هندي وجود دارااست و به هيچ عنوان نمي بضاعت و توان از نظر كيفيت آنها را با نيز مقايسه كرد . به طور اكثر اين تفاوت قادر است به ياد كيفيت پشم به كارگيري گرديده در آن ها باشد . پشم گوسفندان ايراني بسيار نرم‌تر و همينطور با دوام‌تر ميباشد و كيفيت آن قطعا خوب تر خواهد بود .

گليم
گليم مدلي از بافت قالي در كشور ايران است كه به طور سنتي در كشورهاي امپراتوري كهن عثماني، ايران، آذربايجان و كشورهاي تركي آسياي مركزي توليد ميشود . گليم مي تواند صرفا جنبه تزئيني داشته باشد و يا مي‌تواند به تيتر جا نماز فعاليت كند .

جاجيم
جاجيم در بخش اعظمي از بخشها سراسر مرزوبوم مثل آذربايجان شرقي، اردبيل، كرمانشاه، كردستان، همدان، لرستان، مازندران و عجم ساخته شده هست . تابلو فرش و قالي‌هاي بافته شده در شهرهاي متعدد و مركز ها حوزه‌ اي ايران هر كدام با هم تفاوت‌هاي زيادي دارا‌هستند . در ادامه به كشف عمده آن ها خوا‌هيم پرداخت .

فرش
تبريز فرش‌هاي سنتي اهل ايران با كيفيت بالا از پشم يا اين كه ابريشم تهيه و تنظيم مي گردند . الگوها و طرح‌هاي اين فرش‌ها معمولا از گل، بوته، درخت و صحنه‌هاي شكار به‌وجود آمده اند . ديگر تفاوت‌هاي فرش‌هاي سنتي ايراني در ميزان نوروفروغ و رنگ آنهاست . فرش‌هاي اهل ايران معمولا به عمر مشهور هستند و اكثر زمان ها سال‌هاي طولاني بدون خرابي باقي مي‌مانند .

الگوهايي كه در موضوع گل‌هاي زينتي زيبا به فعاليت مي‌روند، معمولا آرم تجاري فرش كاشان مي‌باشد . رنگ‌هاي مسئله به كار گيري در طراحي اين فرش‌ها تركيبي از قرمز‌هاي تيره و گاه به گاه گل‌هاي زرد، سبز و نارنجي سوخته است .

 


برچسب: قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۳۴:۳۸ توسط:عباسي موضوع: نظرات (0)

طرز تهيه رنگهاي گياهي به ترتيب نوشته مي شود:

اوليه سپيد : پشم را در ظرف بزرگي با سه سطل آب بيست و پنج جايگاه گرما با قريه گرم روغن آب كوهي مي بايست خوابانيد تا تمام جرم و چربي پشم گرفته شود . در صورتيكه  قاليشويي در مشهد  روغن آب كوهي در اختيار نداشتيد مي توانيد پانصد و پنجاه گرم سودا مصرف كنيد .

 

دوم سرخي ( لاكي ) : پشم زماني اين رنگ را به خويش مي گيرد كه از قرمزدانه ، كه به آن لاكي نيز مي گويند به كارگيري مي شود . قرمزدانه به كرم نيز شهرت دارااست .

 

كرم جنازه ي حشره يي مي‌باشد كه اكثراً روي شاخه هاي درخت انجير و درختاني از اين نوع زندگي مي نمايد . اين كرم پس از مكيدن شيره ي گياه از خويش صمغي ترشح مي نمايد كه آن‌گاه از صاف كردن آن ، قرمزدانه حاصل مي شود .

 

پشم را به ترتيب با يك كيلو آهك آب چشم در ميزان زيادي آب كه در آن غلط بخورد يك روز و يك شبكه هاي مردمي خوابانده ، بعد از آن از آن در چشمه يا آب جاري و زلال آن قدر بشوئيد كه ديگر اثر و اثراتي از آهك در آن نباشد ، آنگاه پشم را با يك و نيم كيلو زاج در آب بجوشانيد ، مجدد در چشمه و آب اعصاب و روان عالي بشوييد . بعد از آن از آن با يك كيلوگرم كرم ِ شراب كش كوبيده و فيلتر شده يعني به طور كامل ً پخته گرديده پشم را خوب جوشانيده تا رنگ به خويش بگيرد . بعداً دو كيلو ليمو عماني كوبيده را در آب گرم قبل تركيب كرده و پشم را مجدد بجوشانيد تا آب گرم به رنگ صورتي در بيايد .

 

آنگاه
پشم را از پاتيل خارج آورده ، مجدد عالي بشوييد و در سايه براي كم آب شدن پهن كنيد_


يادتان باشد ناچيز رنگ يا اين كه لبريز رنگ بودن لاكي بستگي داراست به مقدار مصرف كرم و اندازه ليمو عماني و فعاليت كم آب كردن پشم در آفتاب يا اين كه سايه .

 

سوم لاكي دانه اناري يا شرابي : توسط بزغنج كه پوست پسته ي كوهي هست و رنگ قرمزدانه را ثابت مي نمايد تهيه و تنظيم مي شود . لاكي دانه اناري ( توركه اناري ) زماني تهيه و تنظيم مي شود كه به ترتيب تنظيم ي سرخ ( لاكي ) كار نمود . دست پايان بايستي پشم را در آب چشمه يي كه پيش از اين ً پشم آهكي در آن شسته شده ، شستشو كرد . به عبارت ديگر با تجربه ي زياد، دست آخر مي بايست پشم را در آب مضاعف و سرد، كه داراي اندازه كمي آهك خوب حل شد، باشد قرار گيرد و بعداً در سايه خشكانيد .

 

چهارم روناسي : اين گياه ماشين ميباشد و در بخش اعظمي از نقاط كشور ايران مي رويد . كشت اين گياه هم زياد ساده و امكان پذير مي‌باشد . براي عمل آوردن رناسي بايد ريشه ي گياه را بخشكانيد و پس از كوبيدن در آب بپزيد . بعد از آن از پخته شدن ماده ي رنگي حاصل مي شود .

 

اين رنگ را ممكن است از گياه يكساله تا نه ساله بدست بياوريد . البته ، عموما آنگاه از خير سال گياه قدرت رنگ دهنده ي خويش را از دست مي دهد . بنابر عمر گياه ، حاصل رنگ ممكن هست قرمز‌رنگ آجري ( رنگ باز يا اين كه قرمز‌رنگ تيره ) باشد .

 

روش و تركيب رنگ كردن پشم به نسبت يك به يك است . يعني چهار و نيم كيلو پشم با چهار و نيم كيلو رناس به علاوه ي يك و نيم كيلو قارا و يك و يك چهارم كيلو زاج سپيد .

 

پشم مي بايست مدت بيست دقيقه در آب بماند و جوشانيده شود و آن‌گاه شش ساعت در آن آب بماند تا سرد بشود . بعد از آن پشم را از آب رنگ خارج نمائيد و بلا مسافت بشوييد . بعدا دو درجه پشم رنگ شده را با چهار و نيم كيلو رناس و سه و نيم كيلو رناس مغز ( فارغ از پوست ) پانزده دقيقه بجوشانيد بعد ، پشم را شسته در سايه بخشكانيد .

 

توجه داشته باشيد درصورتي كه مقدار رناس مضاعف شد ، رنگ رناس تيره يا اين كه خفه خيس مي شود و در صورتي‌كه كمتر شد پشم به رنگ رناس باز در مي آيد .

 

پنجم رناس ( دوغي ) : پشم را سه روز و سه شب در دوغ دوچندان خوابانيده بعد آنرا شسته با چهار و نيم كيلو رناس در آب سرد ريخته و پشم را به دفعات زمان سه روز ، تحت و رو كرده و بعدا لازم است پشم را چند روز در چشمه يا اين كه آب سرد چاه قرار داده و هر از يكسري گاهي زيرو رو فرمائيد . هر چه پشم در آب سرد بخش اعظم بماند رنگ آن مخملي تر مي شود و در نتيجه فرش داراي مو زيادتري مي شود .

 

مي بايست توجه داشته باشيد ، در حالتي كه پشم در ادرار گا و ماده سه روز و سه شبكه هاي مردمي خوابانده شود و بعدا در آب سرد بماند، رنگ مسئله حيث ، به مراتب قدرتمند خيس گرديده و در اصطلاح مغزدار مي شود . به طوري كه بعد از تمام شدن بافت فرش ، درصورتي كه آن را تماشا كنيم از بالا فرش موج و جلاي مخصوصي دارد و ناچيز رنگ نشان داده مي شود ، درحال حاضر آن كه زير فرش ، رنگ ها تيره خيس گرديده و مغز دار خيس مي شود و هيچ برق و جلايي ندارد .

 

ششم زرشكي : كه مثل لاكي يا رناسي با چهار و نيم كيلو پوسته ي گردو ، و يه خرده بز غنج ( پوست پسته ي كوهي) جوشانيده و پشم را در همان آب رنگ ، مي بايست قرار اعطا كرد تا عالي به خويش رنگ بگيرد .

 

هفتم عنابي : كه نظير رناسي بايد با چهارو نيم كيلو پوست گردو و فارغ از به كارگيري از بزغنج جوشانده شود و پشم را در آب رنگِ به دست آمده قرار داد تا رنگ عنابي را تماما به خويش جذب نمايد .

 

هشتم اشكال صورتي ها : پس از اين كه لاكي عمل آمد ، در مرحله ي پايان آب كرم كه به رنگ صورتي در آمده ، پشم هاي لاكي را در آورده و پشمي را كه مي خواهيد به رنگ صورتي كار بياوريد، در آن ريخته تا رنگ دلخواه صورتي شما فعاليت آيد . دقت داشته باشيد هر اندازه پشم در آب باقيمانده ي لاكي بماند ، رنگ صورتي پر رنگ مي شود و بالعكس .

 

نهم گونه هاي پيازي : براي به دست آوردن اين رنگ پشم را بايستي در آب پس باقي مانده ي رناس بخوابانيد تا به رنگ پيازي در آيد .

 

دهم ياسي يا بنفش : عمل به دست آوردن اين رنگ شبيه صورتي مي باشد ، با اين تفاوت كه در صورتي‌كه پشم را در آب نيلي اندك رنگ مدت پاره اي بخوابانيد رنگ ياسي حاصل مي شود ، درصورتي كه برهه زماني دوران زيادتر باشد بنفش حاصل مي شود .

 

يازدهم قهوه يي و گونه هاي آن : پشم را با يك و نيم كيلو رناس و يك كيلو پوست انار، با يك و نيم كيلو پوست گردو بپزيد .

 

به جاي پوست گردو از « جَفت » كه ماده ي پوست درخت بلوط لرستان ميباشد مي شود به كارگيري كرد . از جفت رنگ شتري را هم مي بضاعت به دست آورد در صورتي‌كه به اندازه اين گياهان يه خرده « اسپرك » بيش تر فرمائيد پشم به رنگ بيدي در مي آيد ، درصورتي كه مقدار رناس عمده شد و اسپرك زيادتري به فعاليت برده شد ، پشم رنگ شكلاتي به خود مي گيرد .

 

دوازدهم قهوه يي سوخته : پشم را با يك و نيم كيلو رناس به ياور يك كيلو پوست انار و يك و نيم كيلو پوست گردو و پنجاه گرم زاج سياه بپزيد ، يا پشم را با يك و نيم كيلو جفت و يك كيلو پوست انار ادغام كرده بپزيد ، تا قهوه يي سوخته حاصل شود .

 

سيزدهم نارنجي و طلايي : پشم را با دو كيلو زاج سفيد جوشانيده ، آن گاه بشوييد . سپس با دو كيلو اسپرك پشم شسته را باز بجوشانيد ، و بعد آن را ، از پاتيل بيرون آورده تا سرد شود مجدد در حالتي كه همين پشم را با يه خرده رناس بجوشانيد ، رنگ طلايي حاصل مي شود ، در صورتيكه پشم را با ميزان رناس بيشتري بجوشانيد رنگ نارنجي به فعاليت مي آيد .

 

توجه داشته باشيد به كار آوردن رنگ طلايي يا نارنجي رنگ ، بستگي دارد به مقدار اندك و يا اين كه زياد استفاده كردن از رناس . همچنين در حالتي كه پوست انار كم آب گرديده را كوبيده و مسئله به كار گيري قرار دهيد رنگ زرد تيره اي به دست مي آيد و در‌صورتي‌كه با يك و نيم كيلو اسپرك تركيب كرده بجوشانيد رنگ رنگ زرد نارنجي حاصل مي شود ، و چنانچه با پاره اي رناس تركيب شود رنگ هاي مختلفي از قبيل قهوه يي سرخ تا خرمايي حاصل مي شود .

 

 


برچسب: قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۳۳:۳۰ توسط:عباسي موضوع: نظرات (0)

طرز تهيه رنگهاي گياهي به ترتيب نوشته مي شود:

اوليه سپيد : پشم را در ظرف بزرگي با سه سطل آب بيست و پنج جايگاه گرما با قريه گرم روغن آب كوهي مي بايست خوابانيد تا تمام جرم و چربي پشم گرفته شود . در صورتيكه  قاليشويي در مشهد  روغن آب كوهي در اختيار نداشتيد مي توانيد پانصد و پنجاه گرم سودا مصرف كنيد .

 

دوم سرخي ( لاكي ) : پشم زماني اين رنگ را به خويش مي گيرد كه از قرمزدانه ، كه به آن لاكي نيز مي گويند به كارگيري مي شود . قرمزدانه به كرم نيز شهرت دارااست .

 

كرم جنازه ي حشره يي مي‌باشد كه اكثراً روي شاخه هاي درخت انجير و درختاني از اين نوع زندگي مي نمايد . اين كرم پس از مكيدن شيره ي گياه از خويش صمغي ترشح مي نمايد كه آن‌گاه از صاف كردن آن ، قرمزدانه حاصل مي شود .

 

پشم را به ترتيب با يك كيلو آهك آب چشم در ميزان زيادي آب كه در آن غلط بخورد يك روز و يك شبكه هاي مردمي خوابانده ، بعد از آن از آن در چشمه يا آب جاري و زلال آن قدر بشوئيد كه ديگر اثر و اثراتي از آهك در آن نباشد ، آنگاه پشم را با يك و نيم كيلو زاج در آب بجوشانيد ، مجدد در چشمه و آب اعصاب و روان عالي بشوييد . بعد از آن از آن با يك كيلوگرم كرم ِ شراب كش كوبيده و فيلتر شده يعني به طور كامل ً پخته گرديده پشم را خوب جوشانيده تا رنگ به خويش بگيرد . بعداً دو كيلو ليمو عماني كوبيده را در آب گرم قبل تركيب كرده و پشم را مجدد بجوشانيد تا آب گرم به رنگ صورتي در بيايد .

 

آنگاه
پشم را از پاتيل خارج آورده ، مجدد عالي بشوييد و در سايه براي كم آب شدن پهن كنيد_


يادتان باشد ناچيز رنگ يا اين كه لبريز رنگ بودن لاكي بستگي داراست به مقدار مصرف كرم و اندازه ليمو عماني و فعاليت كم آب كردن پشم در آفتاب يا اين كه سايه .

 

سوم لاكي دانه اناري يا شرابي : توسط بزغنج كه پوست پسته ي كوهي هست و رنگ قرمزدانه را ثابت مي نمايد تهيه و تنظيم مي شود . لاكي دانه اناري ( توركه اناري ) زماني تهيه و تنظيم مي شود كه به ترتيب تنظيم ي سرخ ( لاكي ) كار نمود . دست پايان بايستي پشم را در آب چشمه يي كه پيش از اين ً پشم آهكي در آن شسته شده ، شستشو كرد . به عبارت ديگر با تجربه ي زياد، دست آخر مي بايست پشم را در آب مضاعف و سرد، كه داراي اندازه كمي آهك خوب حل شد، باشد قرار گيرد و بعداً در سايه خشكانيد .

 

چهارم روناسي : اين گياه ماشين ميباشد و در بخش اعظمي از نقاط كشور ايران مي رويد . كشت اين گياه هم زياد ساده و امكان پذير مي‌باشد . براي عمل آوردن رناسي بايد ريشه ي گياه را بخشكانيد و پس از كوبيدن در آب بپزيد . بعد از آن از پخته شدن ماده ي رنگي حاصل مي شود .

 

اين رنگ را ممكن است از گياه يكساله تا نه ساله بدست بياوريد . البته ، عموما آنگاه از خير سال گياه قدرت رنگ دهنده ي خويش را از دست مي دهد . بنابر عمر گياه ، حاصل رنگ ممكن هست قرمز‌رنگ آجري ( رنگ باز يا اين كه قرمز‌رنگ تيره ) باشد .

 

روش و تركيب رنگ كردن پشم به نسبت يك به يك است . يعني چهار و نيم كيلو پشم با چهار و نيم كيلو رناس به علاوه ي يك و نيم كيلو قارا و يك و يك چهارم كيلو زاج سپيد .

 

پشم مي بايست مدت بيست دقيقه در آب بماند و جوشانيده شود و آن‌گاه شش ساعت در آن آب بماند تا سرد بشود . بعد از آن پشم را از آب رنگ خارج نمائيد و بلا مسافت بشوييد . بعدا دو درجه پشم رنگ شده را با چهار و نيم كيلو رناس و سه و نيم كيلو رناس مغز ( فارغ از پوست ) پانزده دقيقه بجوشانيد بعد ، پشم را شسته در سايه بخشكانيد .

 

توجه داشته باشيد درصورتي كه مقدار رناس مضاعف شد ، رنگ رناس تيره يا اين كه خفه خيس مي شود و در صورتي‌كه كمتر شد پشم به رنگ رناس باز در مي آيد .

 

پنجم رناس ( دوغي ) : پشم را سه روز و سه شب در دوغ دوچندان خوابانيده بعد آنرا شسته با چهار و نيم كيلو رناس در آب سرد ريخته و پشم را به دفعات زمان سه روز ، تحت و رو كرده و بعدا لازم است پشم را چند روز در چشمه يا اين كه آب سرد چاه قرار داده و هر از يكسري گاهي زيرو رو فرمائيد . هر چه پشم در آب سرد بخش اعظم بماند رنگ آن مخملي تر مي شود و در نتيجه فرش داراي مو زيادتري مي شود .

 

مي بايست توجه داشته باشيد ، در حالتي كه پشم در ادرار گا و ماده سه روز و سه شبكه هاي مردمي خوابانده شود و بعدا در آب سرد بماند، رنگ مسئله حيث ، به مراتب قدرتمند خيس گرديده و در اصطلاح مغزدار مي شود . به طوري كه بعد از تمام شدن بافت فرش ، درصورتي كه آن را تماشا كنيم از بالا فرش موج و جلاي مخصوصي دارد و ناچيز رنگ نشان داده مي شود ، درحال حاضر آن كه زير فرش ، رنگ ها تيره خيس گرديده و مغز دار خيس مي شود و هيچ برق و جلايي ندارد .

 

ششم زرشكي : كه مثل لاكي يا رناسي با چهار و نيم كيلو پوسته ي گردو ، و يه خرده بز غنج ( پوست پسته ي كوهي) جوشانيده و پشم را در همان آب رنگ ، مي بايست قرار اعطا كرد تا عالي به خويش رنگ بگيرد .

 

هفتم عنابي : كه نظير رناسي بايد با چهارو نيم كيلو پوست گردو و فارغ از به كارگيري از بزغنج جوشانده شود و پشم را در آب رنگِ به دست آمده قرار داد تا رنگ عنابي را تماما به خويش جذب نمايد .

 

هشتم اشكال صورتي ها : پس از اين كه لاكي عمل آمد ، در مرحله ي پايان آب كرم كه به رنگ صورتي در آمده ، پشم هاي لاكي را در آورده و پشمي را كه مي خواهيد به رنگ صورتي كار بياوريد، در آن ريخته تا رنگ دلخواه صورتي شما فعاليت آيد . دقت داشته باشيد هر اندازه پشم در آب باقيمانده ي لاكي بماند ، رنگ صورتي پر رنگ مي شود و بالعكس .

 

نهم گونه هاي پيازي : براي به دست آوردن اين رنگ پشم را بايستي در آب پس باقي مانده ي رناس بخوابانيد تا به رنگ پيازي در آيد .

 

دهم ياسي يا بنفش : عمل به دست آوردن اين رنگ شبيه صورتي مي باشد ، با اين تفاوت كه در صورتي‌كه پشم را در آب نيلي اندك رنگ مدت پاره اي بخوابانيد رنگ ياسي حاصل مي شود ، درصورتي كه برهه زماني دوران زيادتر باشد بنفش حاصل مي شود .

 

يازدهم قهوه يي و گونه هاي آن : پشم را با يك و نيم كيلو رناس و يك كيلو پوست انار، با يك و نيم كيلو پوست گردو بپزيد .

 

به جاي پوست گردو از « جَفت » كه ماده ي پوست درخت بلوط لرستان ميباشد مي شود به كارگيري كرد . از جفت رنگ شتري را هم مي بضاعت به دست آورد در صورتي‌كه به اندازه اين گياهان يه خرده « اسپرك » بيش تر فرمائيد پشم به رنگ بيدي در مي آيد ، درصورتي كه مقدار رناس عمده شد و اسپرك زيادتري به فعاليت برده شد ، پشم رنگ شكلاتي به خود مي گيرد .

 

دوازدهم قهوه يي سوخته : پشم را با يك و نيم كيلو رناس به ياور يك كيلو پوست انار و يك و نيم كيلو پوست گردو و پنجاه گرم زاج سياه بپزيد ، يا پشم را با يك و نيم كيلو جفت و يك كيلو پوست انار ادغام كرده بپزيد ، تا قهوه يي سوخته حاصل شود .

 

سيزدهم نارنجي و طلايي : پشم را با دو كيلو زاج سفيد جوشانيده ، آن گاه بشوييد . سپس با دو كيلو اسپرك پشم شسته را باز بجوشانيد ، و بعد آن را ، از پاتيل بيرون آورده تا سرد شود مجدد در حالتي كه همين پشم را با يه خرده رناس بجوشانيد ، رنگ طلايي حاصل مي شود ، در صورتيكه پشم را با ميزان رناس بيشتري بجوشانيد رنگ نارنجي به فعاليت مي آيد .

 

توجه داشته باشيد به كار آوردن رنگ طلايي يا نارنجي رنگ ، بستگي دارد به مقدار اندك و يا اين كه زياد استفاده كردن از رناس . همچنين در حالتي كه پوست انار كم آب گرديده را كوبيده و مسئله به كار گيري قرار دهيد رنگ زرد تيره اي به دست مي آيد و در‌صورتي‌كه با يك و نيم كيلو اسپرك تركيب كرده بجوشانيد رنگ رنگ زرد نارنجي حاصل مي شود ، و چنانچه با پاره اي رناس تركيب شود رنگ هاي مختلفي از قبيل قهوه يي سرخ تا خرمايي حاصل مي شود .

 

 


برچسب: قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۳۳:۰۰ توسط:عباسي موضوع: نظرات (0)

مواد شوينده قاليشويي: پودر قاليشويي

احتمالا براي شما هم جالب باشد براي  قاليشويي در مشهد شستشوي فرش و سرويس ها قاليشويي از چه موادي به كارگيري مي شود . در اين مطلب به آناليز يك عدد از مرسوم ترين مواد شوينده يعني پودر قاليشويي ميپردازيم .

اكثري از قاليشويي ها از پودر براي شستشوي فرش استفاده مي نمايند .
البته به راستي از پودر هاي خرقه شويي براي قاليشويي و شستشوي فرش و موكت به كارگيري مي شود؟

قاليشويي
, قالي شويي, قاليشويي آنلاين, قاليشويي تهران , قاليشويي كرج, قاليشويي تبريز, شستشوي فرش, شستشوي مبل, خشكشويي مبلمان, اعلاشويي
شستشوي فرش ها در قاليشويي ها با پودر رختشويي و يا جامه شويي انجام نمي شود . پودر هاي شستشوي فرش در حجم بالا به رخ كارتوني و يا اين كه دبه اي به فروش مي رسد .

پودر هاي قالي شويي، پودر هايي مخصوص شستشوي فرش و موكت هستند . كه آنزيم هاي كاركشته براي اشكال لكه هاي چرب و كار كشته و … دارند . اين پودر ها به چهره عمومي در فروشگاه ها به فروش نمي رسند . و كارخانه هاي شوينده اهل ايران و خارجي اين مواد را براي قاليشويي ها و مركز ها صنعتي تهيه و ايجاد مي نمايند .


قاليشويي
, قالي شويي, قاليشويي آنلاين, قاليشويي تهران , قاليشويي كرج, قاليشويي تبريز, شستشوي فرش, شستشوي مبل, خشكشويي مبلمان, اعلاشويي
پودر قاليشويي امروزه كمتر كاربرد دارد؛ البته هنوز در بعضي قاليشويي ها و يا براي مصارف خاص به فعاليت مي رود .

شستشوي فرش هاي ماشيني نو و يا اين كه دستباف رنگ ده و يا ابريشمي با پودر سفارش نمي شود . شستشوي فرش هاي مذكور با پودر موجب خشك و سفت شدن فرش ها مي شود .

به كارگيري از پودر در شستشوي فرش هاي ماشيني باعث زرد رنگ شدن متن و ريشه فرش مي شود .( اصطلاحا فرش زرداب پس مي دهد .)
استعمال از پودر براي فرش هاي دستباف رنگ ده، موجب تداخل رنگ شديد مي شود . ( براي اطلاعات بخش اعظم به مطلب … مراجعه نمائيد .)
شستشوي فرش هاي ابريشمي با پودر موجب تداخل رنگ و زبر شدن آن مي شود .
قاليشويي
, قالي شويي, قاليشويي آنلاين, قاليشويي تهران , قاليشويي كرج, قاليشويي تبريز, شستشوي فرش, شستشوي مبل, خشكشويي مبلمان, اعلاشويي
با ثبت پيشنهاد آنلاين در اين سايت، براي شستشوي اشكال فرش و خشكشويي و شستشوي مبل، ۲۰% تخفيف بگيريد!!! در صورتيكه در سراسر تهران و كرج و تبريز معاش مي نماييد . در هر ساعت از شبانه روز كافيست به سايت كارخانه قاليشويي اديب مراجعه فرماييد و سفارش خويش را تصويب فرمائيد . تا از نزديكترين شعبه براي شما سرويس اعزام شود .


برچسب: قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۳۵:۲۳ توسط:عباسي موضوع: نظرات (0)

نقشه خواني به كمك نقشه خوان

نقشه خواني فرش به اين جور هست كه اشخاص طرح  قاليشويي در مشهد شطرنجي فرش را رو به روي خويش قرار مي دهند و اين طرح ها مدام يك سانتي متر در يك سانتي متر در لحاظ گرفته مي شود . نقشه خوان كه معمولا كنار بافنده قرار مي گيرد و نقشه را با صداي بلند مي خواند به بافنده مي گويد كه در فاصله يك سري گره از رنگ خاصي استعمال نمايد و تعدادي گره آن‌گاه رنگ ديگري را به كار ببرد .

ضرورت
توجه به صادرات غيرنفتي در بيانات رهبر معظم انقلاب
«مسئله ديگر هم قضيه صادرات هست . ولي دولت وظيفه دارد به صادرات و صادر كننده ياري نمايد . خوشبختانه - همان طور كه يكي از آقايان گزارش دادند - صادرات غيرنفتي پرورش خيلي خير داشته؛ آنگاه از اين نيز رويش بيشتري خواهد داشت؛ انتظار هم داريم كه در آينده بتواند رشد متناسب خودش را داشته باشد؛ به طوري كه معادله صادرات و واردات حتماً مثبت باشد . ما بايستي به اينجا برسيم و بتوانيم خودمان را از درآمد نفت واقعاً بي نياز كنيم . يك عدد از تبارك ترين بليات اقتصاد ما و نه تنها اقتصاد ما، بلكه بليات عمومي كشور، وابستگي ما به درآمد نفت مي‌باشد . من چند سال پيشين از اين گفتم - اما آن وقت مسئولين دولتي از اين صحبت هيچ استقبال نكردند - ما بايستي به جايي برسيم كه در صورتي‌كه يك روزي به ياد قضاياي سياسي، اقتضائات سياسي، يا اين كه اقتضائات اقتصادي در دنيا، اراده كرديم كه صادرات خودمان را مثلاً براي دوران پانزده روز يا يك ماه متوقف كنيم، بتوانيم . شما ببينيد اين عمل چه قدرت عظيمي را براي يك مرز و بوم ساخت كننده نفت به وجود مي آورد كه يك وقت در‌صورتي‌كه اراده كرد، بگويد آقا اينجانب از امروز تا بيست روز نفت صادر نمي كنم . مشاهده كنيد چه حادثه اي در جهان به وجود مي آيد . امروز ما نمي توانيم اين عمل را بكنيم، چون به اين درآمد احتياج داريم . در صورتيكه يك روزي اقتصاد كشور از درآمد نفت و صادرات نفت بريده شود، اين توانايي را ملت ايران و نظام اسلامي در جمهوري اسلامي ايران به دست خواهد آورد؛ كه تأثيرگذاري اش در عالم فوق العاده مي‌باشد . ما مي بايست به اينجا برسيم . خب، اين حمايت مي خواهد؛ بايستي از صادرات حمايت بشود .
26/05/1390
نگاهي
آماري به ميزان صادرات فرش اهل ايران در دو سال گذشته
نگاهي
آماري به اندازه صادرات فرش ايراني در دو سال گذشته
پيشنهاد
هاي يك زن قالي باف/ زمان ها فراغت تان را با قالي بافي لبريز كنيد
«نرگس صاحبي» زني جوان ولي پيش كسوت هست كه منزل داري و قاليبافي را به شايسته ترين صورت انجام مي دهد اما به گفته خودش، براي وي خانه داري مقدم بر قاليبافي است هر چند قاليبافي ياري كرده مي‌باشد تا در خانه داري پيروز تر باشد .
در ادامه، اعلام كرد وگوي ما با اين قالي باف را مي خوانيد:
از
تعدادي سالگي فرش مي بافيد؟
14 ساله بودم كه به چهره حرفه اي فرشبافي را استارت كردم يعني همه كار فرش را خودم انجام دادم از چله كشي تا بافت . قبل از آن نيز كنار مادرم فرش مي بافتم البته صرفا شغل هاي بي آلايش انجام مي دادم .

فرش
ها را خوب مي خرند؟
شرايط كنوني كه با يك تاجر قرارداد دارم، كاري با خريداران ندارم البته گذشته از اين فرش ها را به بازار فرش فروشان مي بردم كه آن قدر عيب هاي الكي روي كار مي گذاشتند تا فرش ها را ارزان تر بخرند .

 


برچسب: قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۳۷:۵۵ توسط:عباسي موضوع: نظرات (0)

تفاوت كيفيت كار قاليشويي و شستن قالي در خانه

قديم‌ترها لك شدن قالي‌هاي رنگ روشن، منجر مي شد كه در خانه‌هايي كه به اصطلاح “خانه بچه‌داري” بودند، كسي قالي رنگ روشن خريداري نكنند و كليه از قالي هاي قرمز رنگ يا اين كه به  قاليشويي در مشهد اصطلاح لاكي استعمال نمايند . ولي شرايط فعلي قالي بايد با ديگر المان‌هاي دكوراسيون داخلي شما ست شود و همين مورد منجر مي شود در دكوراسيون‌هاي متفاوت اين رنگ‌هاي فراوان متنوع‌تري از قالي‌هاي ايراني در دكوراسيون‌ها به كارگيري شود .

يك تفاوت بيشتر در بين تطهير فرش در منزل با تطهير فرش در كارخانه قاليشويي در او‌لين گام وجود داراست . شما با سپردن فرش خويش به كارخانه قاليشويي، از دردسر شستشو و خشك كردن فرش سهل و آسان هستيد . چه بسا در صورتي‌كه خانه‌اي داشته باشيد كه بتوانيد يك فرش ۱۲ متري را در آن بشوييد و خشك كنيد باز هم بردن و پهن كردن فرش در تراس و آن‌گاه شستن فرش و بعد از آن بردن فرش براي كم آب كردن آن، يكي از سخت‌ترين كارهايي مي باشد كه مي‌توان انجام بخشيد . بخش اعظمي از خانم‌ها و آقايان سابق در دوران خانه تكاني‌ها در گير عارضه ديسك كمر مي‌شدند .

ديگر خصوصيت كه منجر مي شود بسياري افراد، براي پاكسازي فرش خويش كارخانه‌هاي قاليشويي را برگزينند، به كار گيري اين كارخانه‌جات از اشكال دستگاه‌هاي مداد با آب فشار قادر است . استفاده از اين دستگاه‌ها تمامي لكه‌هايي كه از نجاست، يا هر مايعات رنگ زايي ديگري، روي فرش باقي ما‌نده باشد را از دربين مي‌برد اين واقعيتي مي‌باشد كه در منزل نيز اين فعاليت امكان‌پذير ميباشد . لكه بري فرش در خانه يا اين كه با به كار گيري از مواد شيميايي امكانپذير مي‌باشد يا بايد فرش را چندين بار بعد از آن از خشك شدن بشوييد و مجدد و سه باره كم آب كنيد، تا لكه‌اي كه از نجاست و يا مايعاتي ديگر روي فرش به جا باقيمانده مي‌باشد از ميان برود .

استعمال از منش يكسري بار شستن و خشك كردن فرش و يا اين كه به كار گيري از مواد شيميايي براي لكه بري، به شدت قدمت فرش شما را مي‌كاهد . فرش نجس گرديده درست مي‌باشد كه آنگاه از يك باز شستن به خير و خوبي تميز نمي‌شود اما عمري به مراتب بيشتر از فرشي داراست كه با اين روش‌ها شسته مي‌شود . مواد شيميايي اكثر زمان ها نيازي به شستشو ندارند البته زيرا امكان رنگ بري متعددي در خويش دارا‌هستند آنگاه از استفاده، رنگ داراي اهميت فرش را نيز مي‌برند . اين ايراد را به كاستن از استحكام فرش به ياد پوسيدن فرش بيشتر فرمائيد .

فرش چه از دسته ماشيني باشد و چه از گونه دستي كالايي باارزش در كشور‌ايران و دنيا است . شما با به كارگيري از خدمات كارخانه قاليشويي زن عملا سرمايه خويش را محافظت كرده‌ايد؛ زيرا با به كارگيري از اين سرويس ها قدمت فرش خويش را دو تا چهار برابر بيشتر مي‌كنيد، به خصوص كه اگر فرش شما يك قالي ارزشمند و ارزشمند دستي باشد . مي بايست آن را مطلقا به يك قالي شوييد داراي اعتبار مثل قاليشويي زن بسپاريد تا آن را با دقتي كم نظير بشويند و به شما تحويل دهند .

 


برچسب: قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۲۹:۲۰ توسط:عباسي موضوع: نظرات (0)